“De jonge generaties van vandaag zijn lui. Ze staren zich liever suf op hun smartphone dan dat ze werken. En op tijd komen kunnen ze al helemaal niet.” Meet de millennial, de jongere die geboren is na 1982 en voor 2004. De oudste vertegenwoordigers van de millennialgeneratie lopen intussen al enige tijd op de werkvloer rond, en dat levert wel eens bovenstaande verzuchtingen op. Tegelijk zijn de millennials de werknemers van de toekomst, in 2025 zouden ze 75 procent van de werkvloer bevolken volgens Matchoffice, een grote speler in de commerciële verhuurmarkt. Hoe trek je ze aan? Hieronder volgt een woordje uitleg over ‘Zo kiezen millennials jou als nieuwe baas.’
Om daarop een antwoord te geven moet je eerst de generatie Y beter leren kennen. Nogal wat van haar leden hebben de financiële en economische klap van 2008 zeer bewust beleefd. Ze zagen hoe hun ouders voor hun job vreesden of, erger nog, die verloren. En als de ouders hun job behielden, moesten ze werken voor twee, want de collega was wél buitengevlogen. Van een verstoorde work-lifebalance gesproken.
Ze waren er getuige van dat veel mensen de sprong waagden en als zelfstandige een carrière probeerden uit te bouwen. Want werken voor een baas, dat bracht te veel onzekerheid met zich mee.
De millennials groeiden op in een wereld die technologisch razendsnel evolueerde. Zij vonden dat geweldig –altijd maar nieuwe snufjes, tools, devices …- terwijl de oudere generatie probeerde aan te pikken, er gillend vandoor ging of verzoop.
Die gebeurtenissen en evoluties misten uiteraard hun effect niet op de millennial die besloot de zaken resoluut anders aan te pakken. Dat die aanpak tot gekreun en gesteun bij de oudjes leidde, kon hem/haar niet deren: “my way or no way!”
Hoe krijg je nu en millennial zo ver dat hij jou kiest als nieuwe baas? Bied hem een werkomgeving die vrij, sociaal, prettig, creatief, flexibel en technologisch is. We geven een woordje uitleg: Zo kiezen millennials jou als nieuwe baas.
Zulke deelplekken zijn de uitgelezen plaats om nieuwe mensen te ontmoeten, even te kunnen afkoppelen en ideeën te sharen.
Dat zoiets gezellig mag zijn, is geen punt. Integendeel, zonder fun haakt de millennial af. Om de sfeer helemaal juist te krijgen, voorzie je een voetbaltafel, en je noemt die uiteraard de ‘sjotterkas’. Fun gegarandeerd.
“Moet dat nu echt?” Ja, dus. Want al die fun, gezelligheid, ontmoetingen en vrijheid prikkelen de creativiteit. Die komt namelijk niet vanzelf, je moet ze maken, afdwingen, faciliteren. ‘Dans le choque des idées …’, weet je wel. Ontmoetingen creëren nieuwe kansen, zoals blijkt uit het verhaal van Biotoop en MicMac, twee klanten van De Punt.
Dé eigenschap bij uitstek van de millennial. Zonder flexibiliteit strandt de vrijheid, loopt de creativiteit vast, laat staan dat werken prettig of sociaal zou worden. En dat uit zich ook in de inrichting van de werkplek, of liever in de polyvalentie van de werkplek. Naargelang van de behoefte van dat moment wordt die omgebouwd tot een stille ruimte waar iedereen individueel en gefocust aan de slag gaat. Of alle tafels moeten bij mekaar geschoven worden om een grootse brainstorm te organiseren, met biologische Max Havelaarkoffie –of liever vers opgegoten witte thee?-, dat spreekt.
Voorzie een intieme ‘huddle room’, een rustig kamertje (10-12 m2) waar je met zijn vijven en bijna letterlijk op mekaars schoot intens aan je project kan werken.
Het leven van de millennial loopt langs digitale wegen. Hij messengert, organiseert videoconferences, skypet en facetimet dat het een lust is. Of hij op de tram zit, in een koffiebar, thuis in de zetel of godbetert op het toilet, je krijgt hem altijd te pakken. Want door de technologie heeft hij zich ontpopt tot de ultieme urban nomade.
Dat is ook De Punt niet ontgaan. “We krijgen meer en meer flexplekkers over de vloer, en we passen ons graag aan hen aan”, zegt directeur Piet Lietaer. “In onze nieuwbouw reserveren we De Werkplek, waar werkplekdelers of nomadische werkers afhankelijk van hun noden ruimte kunnen huren. En de gemeenschappelijke patioruimte is uitgegroeid tot een ontmoetingsplek waar klanten en bezoekers kunnen genieten van koffie of thee. In De Punt ontstaan er zo vaak op organische wijze interacties tussen de ‘bewoners’. Wij genieten heel erg van zulke kruisbestuivingen.
Hebben we je genoeg informatie gegeven over Zo kiezen millennials jou als nieuwe baas?
Contacteer Piet Lietaer van De Punt of bel 09 27 27 900.