Circulair ondernemen. Hoe begin je eraan?

De Punt en het Research Center for Sustainable Organizations van Hogent organiseren in het najaar een reeks van workshops, online sessies en individuele coaching, gespreid over 7 namiddagen onder de titel Circulair ondernemen als KMO. Hoe? Zo!

De praktijkgerichte workshops en de coachings zijn gericht op bedrijfsleiders, innovatiemanagers en duurzaamheidsmanagers van Oost-Vlaamse KMO’s die voorbij hun eerste interesse in circulair ondernemen ook concrete eerste stappen willen zetten.

Het hybride programma – offline en online; in groep en individueel – biedt een inleiding voor wie nog niet zo vertrouwd is met circulair ondernemen, om dan snel in te zoomen op specifieke uitdagingen en op de individuele situatie van de ondernemers.

“Nog heel wat KMO-ondernemers gaan ervan uit dat circulair ondernemen enkel voor ondernemers is die onbaatzuchtig de planeet willen redden,” zegt bedrijfsadviseur Pieter Werrebrouck van De Punt, die het programma samen met Hogent op punt zet en de individuele coaching op zich zal nemen. “Die motivatie is natuurlijk lovenswaardig, en je hebt ze waarschijnlijk ook nodig om door te zetten. Maar een van de dingen die we in de opleiding willen aantonen, is dat er ook business in de circulaire transitie zit.”

“Die businessmodellen zijn trouwens al lang geen theorie meer. In de opleiding bespreken we cases van bedrijven die van circulair een succesvol onderdeel van hun business hebben gemaakt.”

Ook sociale impact

“Circulair ondernemen kan misschien complex lijken, zeker in deze economisch uitdagende tijden. Maar dat hoeft helemaal niet zo te zijn, als je durft samenwerken.”

“Bij heel wat circulaire projecten is hergebruik, herstel en upcycling aangeraden, waar bedrijven geen personeel voor hebben. Wij tonen in het traject ook graag aan dat samenwerking met sociale economie, maatwerkbedrijven dus, een oplossing kan bieden. Die maatwerkbedrijven bieden de handjes en hebben vaak ook de expertise, productielijnen, machines, … die relevant zijn in circulair ondernemen.”

“Heel wat grote productiebedrijven in Vlaanderen hebben zich dat al gerealiseerd, en zetten intensieve samenwerkingen op met maatwerkbedrijven. Het is nu aan de KMO’s om dezelfde lessen te trekken.”

“In de twee sociaal-circulaire hubs die we in samenwerking met onder meer De Keet in Aalst in Oost-Vlaanderen geïnstalleerd hebben, een in Gent en een in Aalst, en waar we sociaal-circulair willen promoten, merken we alvast toenemende belangstelling van KMO’s.” (zie ook kader “Succes Impactweek toont groeiende belangstelling”)

Succes Impactweek toont groeiende belangstelling

Die toenemende belangstelling voor circulair bleek ook uit het succes van de Impactweek , die de provincie Oost-Vlaanderen organiseerde van maandag 30 mei tot vrijdag 3 juni.

Tijdens die Impactweek organiseerden meer dan dertig partners samen 27 events.

Voor het live-vent dat de sociaal circulaire hub in Aalst samen met maatwerkbedrijf MAAAT organiseerde, waren er 150 inschrijvingen. De cases van o.a. Tekni-Plex, Tupperware, Ontex, Woosh en MAAAT konden heel wat bedrijfsleiders inspireren. Wordt ongetwijfeld vervolgd.

De sociaal-circulaire hub Gent oganiseerde een online speeddate om maatwerkbedrijven te koppelen aan bedrijven uit het Gentse. De opkomst was daar kleiner, maar wel heel kwalitatief. Enkele bekende lokale bedrijven maakten er via 1-op-1 gesprekken en een geanimeerd groepsgesprek kennis met acht maatwerkbedrijven. Pieter Werrebrouck hoopt dat er concrete samenwerkingen uit voortvloeien.
Op De Punt stelde Pieter ook een visienota voor over ‘Kansen voor sociaal-circulair ondernemen in Oost-Vlaanderen’. In de nota bundelde hij het denkwerk en de ervaringen van de voorbije maanden over sociaal-circulair. Hij toonde vooral aan dat er kansen liggen in veel sectoren: van voeding en verpakking en logistiek over bouw en interieur en design tot textiel, elektro, groenonderhoud en mobiliteit. Om het concreet te maken, en ter inspiratie, bevat de presentatie liefst dertig cases.

“Die cases zijn voor een ondernemerspubliek steevast verrassende eyeopeners,” vertelt Pieter. “Vooral als mensen geconfronteerd worden met sociaal-circulaire innovatie in hun eigen sector.”

Workshops Circulair ondernemen als KMO. Hoe? Zo! Praktisch:

Meer informatie, volledig programma en inschrijven.

Kostprijs: Dankzij subsidie door VLAIO betalen deelnemers maar 300 euro voor de zeven namiddagen en de individuele coaching.

sociaal-circulair

Datums:

  • Kick-off (live, De Punt): 29/9
  • Sessies over business model (online): 6/10 en 13/10
  • Sessie over interne organisatie en change (online): 20/10
  • Sessie over impactmarketing (online): 27/10
  • Workshop over business model (live, De Punt): 17/11
  • Individuele coaching: op afspraak
  • Voorstellen business model voor panel + feedback (online): week van 1/12
  • Uitreiking certificaat en slotevent (live, De Punt): 8/12

gepubliceerd op 28 juni 2022
< terug naar nieuwsoverzicht