Mr. Manchette is in meer dan een opzicht een echte telg van De Punt. Met het embryo van haar idee voor een Belgisch merk van trendy, exclusieve en ecologische mannenhemden deed An Boone in 2014 mee aan het Bootcamp Sociaal Ondernemen, dat mee door De Punt georganiseerd werd. Daarna verfijnde ze samen met De Punt haar ideeën en businessplan in opvolgsessies voor alumni van het Bootcamp. En sinds vorig jaar doet ze mee met Spark Social Enterprise, een Europees project waarin De Punt en de Sociale InnovatieFabriek sociaal ondernemers helpen doorgroeien.
Nu ze sinds kort voltijds zelfstandige geworden is, kijkt ze ernaar uit om regelmatig “naar haar werk” te gaan in de co-workingspace De Werkplek van De Punt.
“Die dubbele baseline van De Punt – “Sociaal ondernemen in actie” en “Ruimte om te groeien” – dat is dus voor mij en Mr. Manchette de nagel op de kop.”
Grap
Het idee voor Mr. Manchette ontstond toen An en haar man besloten hadden om enkel nog ecologische en eerlijke kleding te kopen, maar weinig of geen stijlvolle dingen konden vinden. “Als grap suggereerde mijn man dat ik het dan maar zelf moest doen,” vertelt An.
Het zaadje was geplant. “En voor we het wisten was het geen optie meer om dit niet te doen. We hadden te veel zin om zelf iets te realiseren dat een verschil kan maken.”
Einde 2016 lanceerde Mr. Manchette zijn eerste collectie op basis van crowdfunding. “Die eerste collectie hebben we gemaakt in samenwerking met Solid Crafts, toen Bombyx, een NGO die verschillende projecten in Peru en Indië heeft waarbij ze een link leggen tussen sociaal ondernemingen in Europa en lokale bevolkingen ginder. Onze eerste collectie werd gemaakt in een kleinschalig atelier van zes personen, uit biokatoen.”
“Solid Crafts is toen enigszins veranderd van koers en wij werden te klein voor de grotere hoeveelheden die zij wilden kunnen afzetten bij een klant. Ik ben toen op zoek gegaan naar een atelier in Portugal.”
Uiteindelijk vond ze een familie-atelier vlak bij Porto dat helemaal mee wilde gaan in haar ecologisch opzet. “Zo verpakken we de hemden niet meer in plastiek, maar gebruiken we papieren banden gemaakt van stofoverschotten ter vervanging van de plastieken zakken en gerecycleerd karton om de hemden en de kraag in vorm te houden.”
Twee doelgroepen
In het begin verkocht Mr. Manchette vooral via beurzen en pop-ups. Einde 2017 kwam ik in contact met mijn eerste verkooppunt en nu ligt Mr. Manchette al in vijf winkels.”
An mikt op twee soorten winkels. “Het eerste type winkel is de klassieke herenzaak, die focust op service en vakmanschap; het tweede type legt meer de focus op ecologisch en eerlijk. We bedienen daarmee onze twee doelgroepen: de mensen die proberen voornamelijk ecologisch en eerlijk te kopen; en de groep die geen toegevingen wil doen op het vlak van stijl en voor wie het ecologische en eerlijke karakter gewoon een mooie surplus is.”
De verdere groei? “Die komt de komende jaren wellicht vooral van de uitbreiding van het aantal verkooppunten. Ooit keren we misschien terug naar ons oorspronkelijk idee om een volledige mannenlijn uit te brengen, met ook andere stukken dan hemden.”
“Ja, het zal een Himalayatocht blijven, waar elke uitdaging of probleem een nieuwe oplossing vergt, waar we dan weer uit leren. Wanneer ik van klanten de vraag krijg of ik nog adresjes weet waar ze eerlijke en ecologische kleding kunnen vinden, dan word ik helemaal warm vanbinnen. Daarvoor doen we het: mensen overtuigen dat eerlijke en ecologische mode even mooi kan zijn. Je ziet geen verschil, maar je maakt een verschil.”
Inspirerend
“De Punt is me dus van in het begin blijven volgen. Ik vond er altijd een thuisbasis en een klankbord. Een tijd geleden maakte ik de sprong naar voltijdse zelfstandigheid. Ik werk meestal van thuis uit, maar wil toch af en toe dat fijne gevoel: Ik ga naar mijn werk. Daarom ben ik zo blij met de nieuwe co-workingspace van De Punt. Ik werk met het systeem van tienbeurtenkaarten, zodat ik heel flexibel kan beslissen om “naar mijn werk” te fietsen. Het is altijd aangenaam om in de inspirerende omgeving van De Punt te kunnen werken. Je komt er gelijkgestemden tegen en ik kan me daar ook supergoed focussen.”